Tips för panikångest

Fick den här frågan nyss så tänkte bara göra ett kort inlägg för att svara. 
 
Eftersom panikångest är väldigt individuellt så är det inte jätteenkelt att svara på om jag får det ofta eller inte eftersom ofta kan vara en gång i veckan för någon men en gång i månaden för någon annan. Men nej, jag skulle inte påstå att jag får ångestattacker så ofta. Däremot har jag väldigt enkelt att få ångest, inte ångestattack, men bara känna mig väldigt ångestig, oftast när jag stressar och har mycket i skolan. Men har lärt mig ganska väl att koppla bort det i tid så jag inte får någon ångestattack. 
 
Att få ångestattack är väl inte det mysigaste direkt. Jag blir väldigt skakig och yr. Svag i hela kroppen, hjärtklappningar, hyperventilerar etc. Jag har gjort ett jättelångt inlägg om det -> HÄR <- om du vill läsa det.
 
Tips på att dämpa det är ju också något individuellt, hur man är som person och vad man tycker om och sådant. Men kan iaf göra en lista på vad jag gör för att dämpa det när jag får ångest. 
  • Går ut från rummet jag är i. Jag känner mig ofta instängd när jag får ångest och att gå ut från rummet man är i (speciellt om det är mycket folk i rummet) dämpar det för mig. Helst ut från byggnaden också om jag har möjlighet så jag kan andas frisk luft eftersom jag ofta hyperventilerar och då är det skönt med frisk luft.
  • Sätter mig ner. Jag blir alltid väldigt svag i kroppen och då måste jag alltid sätta mig ner och andas lugnt. 
  • Andas lugnt och långsamt. Jag brukar tänka att jag andas i en rektangel och tar djupa andetag när jag visualiserar rektangeln framför mig.
  • Rita. Jag har insett på senaste tiden att jag blir väldigt lugn av att sitta och skapa med papper och penna.
  • Lyssna på lugnande musik. Jag har en app som jag har laddat ner endast för detta syfte. (längst upp till vänster på bilden nedan) Vet ej om den finns för android men det finns säkert något liknande. På appstore heter den i alla fall Relax Melodies. Man kan välja bland massa olika ljud och effekter. Ex. vågor, vinden, åska, fåglar, små melodier på piano etc, regn, ljud från storstäder och sådant. Och man kan då kombinera flera olika om man så önskar. Jag brukar sätta i hörlurar och blunda och lyssna på något som gör mig lugn.Oftast är det ljud från naturen, tex vågor från havet. 
     
 
 
Det är lite tips från mig i alla fall. Det kanske inte funkar för dig, men det kan ju vara värt att prova. Kram!