"jaa, jag lider av panikångest"

SHO 
Tänkte göra detta inlägget lite annorluna. Till folk som säger "vadå panikångest?"  "har du haft en sådan där panikångest-attack igen?" Vilket hände när vi var i Göteborg med alla esteterna och jag fick panikångest. Fick även frågor av klasskompisar bland annat dagen efter då vissa inte hade förstått vad som hade pågått liksom. 
Och såg nyss på en video om det så tänkte, why not liksom. Jag är ju faktiskt inte den enda som har det osv. 
  
Jag fick min första panikångest-attack för nästan exakt två år sedan nu. I början av 9an. Den var inte så farlig men långvarig.
Jag minns att jag satt i ett grupprum i skolan och hade SO och jag plötsligt fick EXTREMT ont i huvudet och blev yr. Jag sa att jag inte mådde bra och behövde åka hem. Helt plötsligt blev jag skakig i armarna också. varken mamma eller pappa kunde hämta mig så farfar gjorde det istället så jag fick åka hem till dem. Nästan direkt när jag kom hem till farmor och farfar så somnade jag. Jag sov i några timmar och när jag vaknade var jag helt utmattad. Jag var hemma från skolan 1-2 dagar efter det för jag var yr och svag. Just då visste jag ju inte såklart att det var en panikångest-attack, men nu i efterhand förstår jag ju att det var det. Fast en lindrig. 
 
Jag tänkte inte så mycket mer på det, förrän min andra panikångest-attack några veckor senare. Jag hade idrott och vi skulle orientera. Jag kände att jag var skakig i benen när jag började springa. Jag tänkte att jag kunde ta en kontroll till sen skulle jag vila lite. Då började mina ben vika sig och jag blev trött och skakig i hela kroppen. Jag gick tillbaka till min lärare och fick druvsocker och fick sitta och vila tills någon klasskompis kom tillbaka och kunde följa med mig till omklädningsrummet.  Jag fick gå ner till skolsköterskan och hon skickade vidare mig till en läkare. Där tog jag x antal EKG-test (alltså där man kollar hjärtat osv) urinprov och blodprov. Ingenting fel, men hjärtat slår i otakt hela tiden, vilket är ganska vanligt och det är många som har det så. Jag skickades vidare till Borås pga "vi kan inte veta vad det är blabla". Där tog jag ännu mer EKG-test och blodprov. "det är nog någon sorts panikångest du får. Vi vill ta ett dygnstest med EKG". Några veckor senare fick jag åka tillbaka och trycka fast sladdar på min kropp. 
Vilket innebar att jag fick gå omkring med det här på affären och det var awkward för folk kollade konstigt på mig hahah det ser ut som det sitter in i kroppen, men så är inte fallet. hahha  
Jag hade den ett dygn sedan hörde jag typ inte från läkaren igen!? 
 
Vad är då en panikångest-attack? För det kanske ni inte har fattat? Anyway, för mig är det (det är säkert olika från person till person) en av dem jobbigaste känslorna jag har fått i hela mitt liv. Det är obeskrivligt nästan, vilket blir jobbigt när jag ska förklara för någon hur det är. JAG blir i alla fall först skakig i mina armar -> ont i huvudet ->  hjärtklappningar -> yr -> hyperventilerar/andas extremt tungt -> skakig i benen och allmänt svag. Det är the main things som är jobbiga för mig liksom. Jag får även svårt att fokusera, har svårt att koppla vad andra säger utan måste få höra det flera gåner och allt som händer runt omkring mig blir väldigt rörigt och jag blir stressad. STRESS! Där har vi något som jag inte klarar av. Jag är inte personen som stressar ofta, men när jag gör det påbörjas ofta en panikångest-attack. 
Anyway, det är då jag måste sätta mig ner. För mina ben är oftast för svaga för att jag ska orka stå själv liksom. Så jag sätter mig ner och försöka fokusera på att andas i en fyrkant, vilket gör att min andning blir mer regelbunden (kan man säga så?) och det lugnar ner mig och min kropp. 
 
I videon jag såg innan så beskrev hon det som "tänk dig att du är bilen med billarmet som utlöses så fort man nuddar bilen. Och de andra bilarna måste få något mer än en liten "nudd" för att deras larm ska utlösas." Och det där är probably den bästa beskrivningen jag någonsin hört tror jag.
 
När får jag panikångest?  Ärligt talat så vet jag inte vad som utlöser det. Jag kan få det när jag är stressad eller när det är för mycket folk/ljud runt omkring mig på en liten plats. Förutom det så vet jag faktiskt inte vad som utlöser det annars. Det finns gånger då det är jobbigt att träna (för det gör jag ju så ofta höhö). men menar typ på idrotten i skolan. För när jag tränar så blir jag oftast lite stressad. Vet inte varför, maybe för att jag känner att jag kanske inte är jättebra på just det, eller för att jag borde kämpa mer. Dem lärare jag har haft innan och som jag har berättat det för har först sagt "jaha, men om du känner att det inte kommer gå så kan du sätta dig ner och vila" När jag sedan säger att jag måste sätta mig ner för annars kommer jag få panikångest så får jag som svar "nej men det kan du ju inte göra." Okej så var finns din logik här?! Du har sagt att jag får sätta mig ner när jag måste men nu får jag inte det? joomen det där makes sense -.- 
Nu har vi dock ny idrottslärare så jag ska prata med henne nästa vecka hade jag tänkt och hoppas på att hon förstår bättre än lärarna jag har haft innan. 
 
Hur länge håller en panikångest-attack på? Ska jag vara helt ärlig så vet jag faktiskt inte, har ju inte direkt tagit tiden när det händer eller så. Men jag skulle ana att mina pågår väl i ca 10-20 minuter. Beroende på hur kraftigt det blir. Vad händer då efteråt? Jag blir extremt svag det dygnet. När jag ställer mig upp direkt efteråt så är det jobbigt att gå för mina ben är svaga. Det finns stunder då mina ben är svaga när jag går i trappor ca 2dygn efteråt. Jag minns en gång när mamma hade hämtat mig i skolan för jag hade inte orkat vara kvar och det var jättejobbigt att öppna kylskåpsdörren. Jag blir helt enkelt extremt svag efteråt. 
 
Hur ofta får jag panikångest-attacker?  Jaadu, om jag ändå visste det. HAHA nejmen det är lite olika men inte så ofta. Det är ju min kropp som bestämmer det typ. Det är inget jag själv bestämmer direkt och det är inte direkt så att "jaa men jag får det två gånger i månaden" eller "var 12e vecka" alltså, det är olika. det kommer när det kommer liksom. 
 
VARFÖR gör jag detta inlägget? För jag har hört rykten om folk som säger "men åh vad svag hon är." "har hon fått en sådan där ångestattack igen?" "hon bara överdriver"
1. Bara för att jag har panikångest så betyder väl inte det att jag är svag?!
2. Du ska inte prata om att "överdriva" när du inte vet vad du pratar om. Att få panikångest-attacker är enligt mig en av dem värsta känslorna som finns och jag kan inte göra något åt det när min kropp väl har bestämt sig för att "billarmet ska utlösas". Jag är rädd alla gånger jag ska sitta i Assbergsalen i skolan på föreläsning med massa andra klasser runt omkring för jag vet att det ALLTID blir rörigt och gapigt och jag klarar inte av det utan att bli stressad. Så SNÄLLA prata inte om något du inte vet hur det känns. 
Tycker seriöst den där videon är värd att kolla på! 
 
NU ska jag gå och ta en dusch sen ska jag gå och lägga mig. Hoppas ni har haft en bra dag!
PUSSHEJ <3
Mamsen

Jättebra inlägg!!!!!! Hoppas många läser!!!! Det är inte jättekonstigt du har haft oturen att dras med skiten, ligger ju liksom i generna :( men det finns mkt okunskap om detta så bra att du skriver!! Och det är nog så att den som aldrig varit med om det har ju INGEN aning om hur det känns, så info är bra. Bra att du ska prata med idrottsläraren också, kanske kan du komma med förslaget att du får göra nåt som du känner dig bekväm i, typ ut o gå el gymet har väl funkat oxå, huvudsaken är väl att du gör nåt :) love you!!!! Natti natti <3 <3 <3

Svar: jaa precis! Ska snacka med henne på tisdag så får vi se :D godnatt! love you! <3333
Linnea Johnson

Jenntan

Bra inlägg sistah!!! I know The feeling <3 du r grym!

Eriiza

Bra att fler och fler skriver om sina erfarenheter med
ångest, dåligt mående och psykiatrin!
Därför började jag skriva, skönt att det blir fler som
sprider kunskap om dessa saker man inte kan se utanpå!