Vegansk Oreodessert

 Hej!
Idag tänkte jag faktiskt dela med mig av ett recept. Och det är faktiskt desserten jag gjorde åt mig och Pontus på alla hjärtans dag. Det blev så galet gott så jag tänkte jag skulle lägga ut receptet här. Jag kommer definitivt göra det igen i alla fall så jag tycker verkligen ni ska testa det. 
 
INGREDIENSER:
Chokladmousse:
♦ 100g choklad (jag använde mig av plamils mjölkfria och ekologiska choklad)
♦ 2,5 dl vispgrädde (jag föredrar sojagrädde framför havregrädde när jag bakar eller gör desserter eftersom havren ger ifrån sig väldigt mycket smak)
♦ 1 msk kakao
♦ 1 msk florsocker
Oreomousse:
♦ ca 1 paket oreokakor
♦1,5 dl vispgrädde (rekommenderar att använda sojagrädde här också)
♦ 1 msk florsocker
♦ 1 tsk vaniljsocker 
Dekoration:
♦ Oreokakor, vanliga eller mini (jag använde mini och de var hur söta som helst)
 
 
GÖR SÅ HÄR:
Chokladmousse:
♦ Hacka chokladen fint och häll ner i en skål. 
♦ Koka upp vispgrädden och häll den över chokladen. Låt stå i 1 minut och rör sedan runt tills chokladen har smält.
♦ Blanda ner kakao och florsocker. Låt svalna helt i kylen!
♦ Vispa krämen med en elvisp till en fluffig mousse. Var dock förberedda på att det tar väldigt lång till att vispa så den blir riktigt fluffig och bra. Jag stod nog och vispade i minst 10 min. Men ha tålamod! Tillslut så blir det bra. 
♦ Spritsa eller skeda ner i valfri dessertskål eller dessertglas. 
 Oreomousse:
♦ Krossa kakorna. 
♦ Vispa grädde, florsocker och vaniljsocker riktigt fluffigt. 
♦ Vänd ner de krossade oreokakorna.
♦ Spritsa eller skeda ner oreomoussen över chokladmoussen. 
♦ Dekorera med valfri topping. Jag använde ju som sagt mini-oreos och det blev perfekt!
 
Jag har tyvärr ingen riktigt bra bild, men denna får duga tills jag gör det igen och kan ta nya bilder. Jag tyckte att oreomoussen var helt galet god och hade nog kunnat äta bara den rätt ur en skål. Så det är ett tips också om man vill ha något som går lite snabbare. Dock är det ju lite extra fint med två olika lager, och att äta det blandat var en perfekt mix. 
 
Anonym

Det är mjölk i oreokakor ☺

Svar: Nej, det brukade dock vara vasslepulver i men det är borttaget, så nu är de veganska. Kolla gärna igenom de andra kommentarerna där jag skriver lite mer detaljerat om du vill ha mer info.
Linnea Johnson

Anonym

Är krämen mellan oreokakorna vegansk?

Svar: Ja, förr var det vasslepulver i, men det är borttaget så de är helt veganska
Linnea Johnson

Anonym

Oreokakor är inte veganska tho

Svar: Jo det är de. Förr var de inte det, men sedan det nya receptet så ska de vara veganska. Dock tillverkas de i samma fabriker som andra kakor där det finns mjölk, därav kan det finnas spår av mjölk, som står på förpackningen. Vissa källor säger även att det finns spår av kochenillsköldlöss i ett rött färgämne som finns i. Men det verkar väldigt oklart om det stämmer. Och om det är från det gamla receptet eller det nya. Majoriteten av de pålitliga källorna säger att de är helt veganska efter det nya receptet i alla fall.
Linnea Johnson

Anonym

"Det är mjölk i oreokakor"
NEJ!!!!111

Det brukade finnas vasslepulver i oreos, men inte längre.
Du får jättegärna skicka en innehållsförteckning på oreos, på så vis kan du bevisa att det finns mjölk i.
Jag tål inte casein, jag tål oreos. Go figure. Mupp.

Anonym

"Det är mjölk i oreokakor"
NEJ!!!!111

Det brukade finnas vasslepulver i oreos, men inte längre.
Du får jättegärna skicka en innehållsförteckning på oreos, på så vis kan du bevisa att det finns mjölk i.
Jag tål inte casein, jag tål oreos. Go figure. Eller så lär du dig att tolka en innehållsförteckning, mupp.

Anonym

"Det är mjölk i oreokakor"
NEJ!!!!111

Det brukade finnas vasslepulver i oreos, men inte längre.
Du får jättegärna skicka en innehållsförteckning på oreos, på så vis kan du bevisa att det finns mjölk i.
Jag tål inte casein, jag tål oreos. Go figure. Eller så lär du dig att tolka en innehållsförteckning, mupp.

Anonym

"Det är mjölk i oreokakor"
NEJ!!!!111

Det brukade finnas vasslepulver i oreos, men inte längre.
Du får jättegärna skicka en innehållsförteckning på oreos, på så vis kan du bevisa att det finns mjölk i.
Jag tål inte casein, jag tål oreos. Go figure. Eller så lär du dig att tolka en innehållsförteckning, mupp.

Svar: Bör kanske även nämna att det gamla receptet finns kvar på nätet och vissa av förpackningarna eftersom det gamla receptet inte har sålt slut än. Om jag har förstått det rätt. Men be nice, alla tolkar olika, och det är ok! Keep calm and eat oreos
Linnea Johnson