Insamling för psykisk ohälsa

Jag har drömt länge om att få hjälpa folk. Jag minns när jag var liten och önskade att jag någon gång skulle få ha ett barnhem i något fattigt land, vara volontär och få hjälpa de utsatta. Jag minns i början av gymnasiet när vi skulle berätta om våra drömmar, och det var precis det jag berättade om. Att få starta ett barnhem och få hjälpa de som behöver. Det är för mig en dröm som fortfarande finns kvar, men jag vet att det nästan är omöjligt att utföra. 
De senaste veckorna har jag funderat på mycket vad jag vill bli eftersom jag snart tar studenten. Det enda som kändes helt självklart för mig var att få arbeta med något kreativt eller hjälpa folk. 
 
I mina arbeten i skolan har jag skrivit mycket om psykisk ohälsa. På naturkunskapen gör jag en undersökning om ätstörningar (ni kan svara på en enkät HÄR om ni vill) och på engelskan gör jag ett fördjupningsarbete om panikångest i England.
Eftersom jag har skrivit ganska mycket om det i skolan så är det något jag har tänkt på väldigt mycket det senaste. Jag själv har ju panikångest, och jag känner många som på något sätt har varit eller är psykiskt sjuka, depression, panikångest, anorexia, självmordstankar etc. Jag tycker verkligen inte att dagens samhälle behandlar psykiskt sjuka människor bra. Jag känner till t.ex flera lärare som struntar i om en elev mår dåligt och pushar hen alldeles för hårt så personen mår ännu sämre. Jag brukar jämföra psykisk ohälsa med fysisk ohälsa. För fysisk ohälsa är "acceptabelt" medan många uttalar sig om psykisk ohälsa genoma att säga "hon/han låtsas för att få uppmärksamhet". Jag vill att både psykisk och fysisk ohälsa ska ses på samma nivå. Jag vill inte att den som har ont i foten ska få sitta ner på idrotten medan den som har prestationsångest och får ångestattack precis innan lektionen ska behöva vara med. 
 
Jag vill helt enkelt att psykisk ohälsa ska få mer uppmärksamhet. Jag tycker det är något som behövs pratas om mer. Jag vill att psykiskt sjuka ska få den hjälpen de behöver. Och eftersom jag inte kan starta ett barnhem eller vara volontär någonstans i ett fattigt land just nu så kan jag i alla fall hjälpa till lite här i Sverige. Därför har jag valt att starta en insamling till Mind. En organisation som kämpar för psykisk ohälsa och stödjer människor i kris. 
 
 
Klicka på bilden för att komma till insamlingen. 
Gå jättegärna in och läs, där har jag skrivit mer detaljerat om vad det är. Om ni inte kan donera så kan ni i alla fall dela till era vänner på sociala medier. Jag kräver inte att ni ska donera, men jag skulle uppskatta om ni gick in och läste eller gick in på Minds hemsida, www.mind.se 
Där finns även olika sätt att donera på, via sms, bli månadsdonator eller köpa tygkassar etc. 
 
Var fjärde person lider av psykisk ohälsa. Vill vi verkligen att det ska vara så? Snälla gå in och läs. Gör vad ni kan, och kan ni inte så dela vidare. 
 
 
Min dröm är att hjälpa utsatta och den högsta men nästan omöjliga drömmen är att starta ett barnhem. Man kanske inte alltid når sin dröm, men man kan göra lite på vägen. Något man tycker är litet kan betyda något enormt för en annan. 
Tack för att du läste och jag hoppas du klickar in på insamlingen.
Puss 
 
Pontus Lindberg

Du är bäst.

Svar: Du är. ❤️
Linnea Johnson

Michael P

Fint skrivet Linnea. Keep on!

Mamsen

Du är så himla klok och jag är så himla stolt över dig!!! Du har hört det förr men kan aldrig höras för mkt: fortsätt vara den du är!!! Ett viktigt ämne som aldrig kan lyftas för mycket!!! Fortsätt. Fortsätt👏 Du är en förebild!! Jag har ju också haft en dröm om ett barnhem, så när jag drar hem storvinsten(på nåt😁) så kör vi bara👍 Love you❤️

Emma Lindberg

Asså du är helt grym vet du det?

Svar: åh men vad glad jag blir! tack så mycket!
Linnea Johnson