Brev till mig själv och allas rätt i samhället

Till 11-åriga Linnea:
Tack för att du stod upp för dig själv när en kille i klassen sa att du inte kunde vara stark för "du var ju tjej och dessutom ovanligt kort."
 
Till 15-åriga Linnea: 
Tack för att du sa nej när den 10år äldre mannen ville träffas för ett nakenbad. 
Tack för att du sa ifrån när han ansåg att det inte gjorde något om han ljög och var otrogen mot sin sambo. 
Tack för att du direkt tog bort killen i klassen under från msn när han sa att han runkade till dig utan lov. 
 
Till 17-åriga Linnea:
Tack för att du bevisade de fel när de sa att du inte kunde spela bas för att det inte är ett "tjej-instrument, det är ju bara killar som kan spela det
 
Till 18-åriga Linnea:
Tack för att du sa ifrån och gick iväg från killarna som ropade "vilka meloner, får man klämma?"
 
Till 20-åriga Linnea:
Tack för att du inte låter de gamla gubbarna på jobbet tafsa på dig fast de försöker. 
 
Till 21-åriga Linnea:
Tack för att du sa ifrån när de 10-åriga pojkarna på promenaden ropade "kan man få ett knull eller?
Tack för att du alltid står upp för dig själv och tack för att du inte låter någon trycka ner dig.
 
Till 80-åriga Linnea: 
Jag hoppas innerligt att jag kan tacka för att du alltid har bestämt över dig själv och din egen kropp och har gjort allt för att inte låta någon trycka ner varken dig, dina barn eller barnbarn. Och inte heller någon annan utomstående.
Jag hoppas du har gjort allt du kan för att skapa jämnställdhet och visa att jämnställdhet behövs. 
 
 
Ett stor FUCK YOU till:
  • Killarna i högstadiet som tyckte det var okej att springa in i tjejernas omklädningsrum och rota igenom väskorna för att sedan reta de som hade med sig bindor eller tamponger. 
  • Lärarna som inte sa ifrån när killarna gjorde narr av oss tjejer och lät de gå in i omklädningsrummen, utan istället sa "äsch, killar är sådana, det är inget att göra åt"
  • Personerna som blev chockade när tjejer valde idrott som inriktning i skolan för "tjejer kan ju inte sporta"
  • Mannen som bad 15-åriga Linnea att ensam komma och nakenbada med honom.
  • Killen i klassen under som onanerade i hemlighet till mig och mina foton.
  • Gymnasieläraren som sa "bend over" till min 17-åriga klasskompis. Trots att det var ett "skämt" var det INTE okej.
  • Personerna som reagerar över att jag har en kvinnlig chef och undrar om hon kan göra ett bra chefsarbete.  JA SÅKLART hon kan. 
  • De små pojkarna som tyckte det var okej att ropa "kan man få ett ligg eller?" Hur lär sig barn sådant här såhär tidigt? Och VEM lär de att det är okej? 
  • Alla som någonsin tyckt att det är okej att nedvärdera mig för att jag är kvinna. 
  • Alla som någonsin tyckt att det är okej att nedvärdera någon annan beroende på ursprung, hudfärg, utseende, läggning eller kön. 
 
Men ett stort TACK!! till:
  • Mig själv, som har valt att stå emot. 
  • Läraren som tog tiden att tvinga hela klassen att titta på en film om feminism och jämnställdhet fast vi egentligen bara ville spela musik. 
  • Alla som står upp för andra människor OAVSETT ursprung, hudfärg, utseende, läggning eller kön.
  • Tack till alla som har visat och lärt mig hur människor ska behandlas. 
  • Tack till er som varje dag kämpar för allas rätt i samhället.  
 
Jag är trött på att höra "du springer som en tjej" och "vad lipar du för? Är du tjej eller?" Som att det skulle vara något negativt.
Jag är trött på att höra "du är för smal", "du är för tjock", som att någon har rätten att döma din kropp. 
Jag är trött på att höra "det ser ju ut som en hög blattar som springer ifrån en uppbränd flyktingförläggning" när Göteborgsvarvet går på tv. 
Jag är trött på att höra "det visar ju bara att det inte är bra att ta något i rumpen" när man diskuterar Freddie Mercurys död. 
Men framförallt är jag trött på att höra folk säga "Hen är lite sådan, bara så du vet. Hen säger lite dumma saker ibland men det är bara att ignorera".
Jag är så trött på att höra folk säga att vi ska ignorera när någon nämner något rasistiskt eller kränker folk pga läggning eller kön etc. Ska vi verkligen bara låta det vara? Låta det vara en del av vardagen? 
 
 
Jag är trött på att ständigt behöva försvara mig för att jag är kvinna. Trött på att behöva försvara mig och förklara varför jag är feminist. Jag är feminist för jag anser att ALLA har en plats i samhället, för att ALLA, oavsett kön har rätt att få lika lön för samma arbete. För att jag anser att ALLA, oavsett kön har rätten att känna sig trygg både i sitt hem och utanför. 
 
Nej, jag hatar inte alla män. MEN jag hatar ALLA män som våldtar och tar sig rätten att bestämma över en annan människas kropp. Likaså hatar jag ALLA andra människor av andra kön som gör likadant. 
Det handlar inte om män och kvinnor. Det handlar om människor, samhället. Att ALLA oavsett kön, ursprung, läggning och utseende har rätten till ett bra liv. 
Det handlar om ALLAS rätt i samhället. 
 
 
 
Mamsen

Jag visste ju att du är en klok kvinna!! Men du är ännu klokare än klok!! Tack för att du är du och för att du står upp för dig själv!! En text som får mig att gråta, må illa, undra, fundera, tänka till, sträcka på mig, le, känna styrka, se positivt på framtiden för alla de som inte vågar tro på sig själva, kärlek......så stolt över dig......fortsätt för guds skull att alltid vara den du är!! Älskar dig<3<3<3

Anonym

Tack Linnéa för att du och kvinnor som står för samma övertygelse finns och säger ifrån. Sluta aldrig!